Water is Taught by Thirst

音楽、社会、思想、その他

椎名亮輔先生『狂気の西洋音楽史』を読み了えて

今回は最近読んだばかりの本のご紹介です。著者は椎名亮輔さん(同志社女子大学教授)、タイトルは『狂気の西洋音楽史シュレーバー症例から聞こえてくるもの』。ご本人曰く「あまり反響がなかった」そうですが、私は純粋に楽しめました。知的・音楽的好奇心を大いに刺激する一方で確かにやや難解な面は否めなかったですが。

この書籍が大胆にも試みているのが、西洋音楽史を「狂気」から読み解いていくというもので、ラモーの甥、シューマンマーラーが取り上げられています。時代区分的にはバロック、ロマン派を経て近代に至る謂わば西洋音楽史の「表舞台」ですが、こうした時代区分というのは基本的には便宜的なものであると考える私には、著者の囚われない、時に一般的な解釈に疑義を投げかけるような思考に共鳴しました。またこれは演奏時にはつくづく思うのですが、楽器演奏は技術的完成に多くの時間が費やされてしまい、楽曲の背景や作曲家、作曲家が生きた時代の考察などに至る余裕がどうしてもなくなってしまうということです。しかし演奏とは、作品が古いものであれば必ず解釈の余地つまり「再解釈」の必要が生まれるわけであってそれはいわゆる音楽学的考察なくして出来ないのだと思います。本書は病理学的な、謂わば影の部分からシューマンマーラー、或いはこれらの人物と濃い関わりのあったブラームスシェーンベルク、或いは彼らが生きた時代、ひいては西洋音楽史そのものを考察し、謂わば「斬り込む」という冒険心に満ちたものとなっており、特にロマン派の解釈に一石を投じた作品としてお薦めします。

最後に、これは私も驚いたのですが、中沢新一氏の名前が出て来ます。中沢氏は大塚の古書店で『虹の理論』を読んで以来、随分と著作を読み、影響を受けました。その後暫く距離を置いていましたが、多感な時期に読んでおり、改めて読み返しても色褪せていませんでした。

また、椎名先生はこの6月にイギリスより来日予定の世界的なピアニストであるイアン・ペイスさんの公開講座でお世話になる予定です。今からとても楽しみです!

Let me introduce you to a book I recently finished reading: Western Music of Insanity by Ryosuke Shiina (Professor at Doshisha Women’s University). Though this book had “little repercussions,” according to the author, I have well enjoyed. Some part abundant in technical jargons was difficult but it was an intellectually stimulating, worthwhile read.

The content of this book is an examination of history of Western music from the perspective of “insanity,” which somewhat inflicted composers like Rameau’s Nephew, Schumann and Mahler. And along with their stories the history of Western music is unfolded, sometimes challenging the orthodoxy, like the typical categorization of music into “baroque”, “classical” and “romantic” eras. Mr. Shiina argues that Romanticism in other forms of art such as literature and visual arts emerges during the “classical” era and thus suggests that late Haydn would be romantic, which I thought has a logical ground. What I cannot agree more is that music of the Romantic era is closely associated with passion to a level beyond sanity, and many composers in fact suffered from mental distress, and became outlets of outbursts of collective human id that have long been suppressed by rationality and enlightenment

Often times, in trying to make technical improvements on the instrument I am left with no time to ponder upon the social and historical background of a music composition and its composer. This is not good, because a performance is, in essence, interpretation and any music of the past requires knowledge that is verifiable, either objectively or subjectively. This book dives into search for truth, or the meaning of music, of composers who, to a certain degree, suffered loss of sanity. Challenging both the orthodoxy and the reader’s mind, a recommendable book to anyone interested in the subject!

I must mention my surprise to find the name Shinichi Nakazawa, a prominent figure, a thinker and author who had a significant influence in my early adulthood. I kept distance for a while but am glad to find his name mentioned in the postscript.

Lastly I cannot but show my excitement to see Professor Shiina in my huge upcoming project with Ian Pace, an incredible pianist and scholar from the UK!